5/9 2017

Der skal sættes 52 pæle i Roskilde Fjord

Nu går arbejdet med at støbe de permanente bropæle i gang. Pælene skal sørge for et stabilt fundament til Fjordforbindelsen Frederikssund mange år frem i tiden. Opgaven med pælefundering vil foregå frem til forsommeren 2018.

Det store grej er fundet frem i form af en overdimensioneret boremaskine, masser af armeringsjern og der er faste aftaler om levering af tonsvis af beton.

”Det er en meget vigtig opgave, der nu går i gang på selve brobyggeriet, og den er ikke helt nem. Havbunden og undergrunden på Roskilde Fjord byder ikke på de mest optimale jordbundsforhold til brobygning,” siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet og fortsætter:

”Jordbundsforholdene gør, at bropælene skal meget langt ned i undergrunden før vi rammer kalken. Nogle steder over 40 meter.”

Broen skal bygges på i alt 16 bropiller, hvoraf de 13 står i fjorden. Det er de 13 piller i vandet, der skal have pælefundering i forskellig dybde. Alle 13 pælefunderede piller får 4 pæle. Det er rigtig mange pæle, der skal bores ud til og støbes i Roskilde Fjord – 52 i alt.

De maksimale dimensioner på pælene vil være 2 meter i diameter og omkring de 47 meter i længden. Tættere på land reduceres størrelsen på pælene en smule.

Entreprenøren starter på den midlertidige dæmning på Frederikssundssiden og flytter efterfølgende over til den midlertidige dæmning ved Tørslev Hage.

Sådan sættes pælene i Roskilde Fjord

Entreprenøren starter med at bore et stort jernrør ned i havbunden, indtil man når kalken. Når jernrøret er renset for jord- og sandmaterialer, sænkes et net af armeringsjern ned i hullet og til sidst støbes røret ud med beton.

Sådan støber vi pælene

4. jul. 2017 11.43
Svanevænget bliver indgangen til sommerhusene på Tørslev Hage Vores entreprenør er færdig med at lægge asfalt på den vestlige del af Gammel Færgegårdsvej og forlængelsen af Svanevænget. Så fra i morgen vil adgangen til sommerhusområdet foregå via Svanevænget. Skal man syd for Gammel Færgegårdsvej, sker det via Svanestien. Når trafikken er flyttet, går entreprenøren umiddelbart derefter i gang med at grave ud til den nye bro, som i fremtiden skal føre Gammel Færgegårdsvej over den kommende motortrafikvej.
Læs mere
23. jun. 2017 08.51
Vi passer på den beskyttede natur og dyrene i områderne, som grænser op til anlægsarealerne. Det overdrev og eng, der er specielt på Tørslev Hage, passer vi på blandt andet ved, at vi sætter hegn op. Der sættes permanente hegn op mellem naturen og anlægsområderne, der hvor vi skal arbejde i lang tid og mindre markeringshegn...
Læs mere
22. jun. 2017 07.00
Et godt fundament er alfa og omega, når vi bygger en bro. Derfor går entreprenøren nu i gang med at teste bæreevnen af de pæle, der skal bære den nye bro over Roskilde Fjord mange år frem i tiden.
Læs mere
21. jun. 2017 13.55
Vejdirektoratets entreprenør er i gang med færdiggørelse af Svanevænget, Svanestien, Kystvej og Kysttoften. Der er derfor arbejde i gang med fjernelse af gammelt asfalt og udlægning af ny asfalt. Arbejdet kan medføre trafikale og støjmæssige gener og bliver udført indenfor almindelig arbejdstid. Forventet arbejdsperiode:
Læs mere
20. jun. 2017 06.46
25 mænd og kvinder svømmede lørdag fra Tørslev Hage til byggepladsen i Marbæk for at markere, at entreprenørens folk nu rykker ind kontorlokalerne på byggepladsen. Det var entreprenørselskabet RBAI JV I/S, der havde inviteret egne medarbejdere og ansatte fra blandt andet Vejdirektoratet, Frederikssund Kommune, Frederikssund Erhverv og 3F til at deltage i en open water svømmekonkurrence på strækningen. Også elitesvømmere fra svømmeklubberne i Frederikssund, Holbæk og Hovedstaden stillede op. 17-årige Mikkel Henriksen fra Holbæk Svømmeklub var første mand i mål efter cirka ti minutter.
Læs mere
14. jun. 2017 09.45
På begge sider af Roskilde Fjord er dæmningerne nu tydelige. På Frederikssundsiden varer det ikke længe før entreprenøren er helt færdig med den midlertidige dæmning, mens de ved Tørslev Hage fortsat sætter spuns. Dæmningerne er bygget op af sand mellem spunsvægge, som holder sammen på dæmningen. Det er fra disse dæmninger, entreprenøren snart vil lave pælefundering af broen tættest på land. Arbejdet med pælefundering på Frederikssundsiden går i gang senere i juni måned.
Læs mere
6. jun. 2017 12.13
Vores entreprenør har lavet en fin film om Fjordforbindelsen Frederikssund. Filmen giver et godt indblik i projektet og dets omfang, og...
Læs mere
23. maj 2017 11.12
Vejdirektoratets entreprenør er i gang med at sætte hegn op omkring arbejdsarealet langs Gammel Færgegårdsvej på Tørslev Hage. På den måde afskærmes sommerhusområdet fra byggepladsen og langt størstedelen af arbejdskørslen holdes indenfor byggepladsen og traceet af den kommende motortrafikvej.
Læs mere
19. maj 2017 12.51
I næste uge går vores entreprenør i gang med arbejdet med at etablere en midlertidig dæmning ud i Roskilde Fjord fra Hornsherredsiden. Ligesom på Frederikssundsiden er det fra den dæmning, entreprenøren skal lave pælefundering og støbe fundamenter til broen tættest på land. Løsningen med dæmninger er valgt fordi Roskilde Fjord i de områder tættest på kysterne er så lavvandet, at man ikke kan få en pram ind mod kysterne, men for dyb til at køre det udstyr i fjorden, som skal bruges til at etablere pæle og fundamenter til broen. Etableringen af dæmninger forventer vi pågår i cirka 2½ måned.
Læs mere
15. maj 2017 09.15
Læs mere