5/9 2017

Der skal sættes 52 pæle i Roskilde Fjord

Nu går arbejdet med at støbe de permanente bropæle i gang. Pælene skal sørge for et stabilt fundament til Fjordforbindelsen Frederikssund mange år frem i tiden. Opgaven med pælefundering vil foregå frem til forsommeren 2018.

Det store grej er fundet frem i form af en overdimensioneret boremaskine, masser af armeringsjern og der er faste aftaler om levering af tonsvis af beton.

”Det er en meget vigtig opgave, der nu går i gang på selve brobyggeriet, og den er ikke helt nem. Havbunden og undergrunden på Roskilde Fjord byder ikke på de mest optimale jordbundsforhold til brobygning,” siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet og fortsætter:

”Jordbundsforholdene gør, at bropælene skal meget langt ned i undergrunden før vi rammer kalken. Nogle steder over 40 meter.”

Broen skal bygges på i alt 16 bropiller, hvoraf de 13 står i fjorden. Det er de 13 piller i vandet, der skal have pælefundering i forskellig dybde. Alle 13 pælefunderede piller får 4 pæle. Det er rigtig mange pæle, der skal bores ud til og støbes i Roskilde Fjord – 52 i alt.

De maksimale dimensioner på pælene vil være 2 meter i diameter og omkring de 47 meter i længden. Tættere på land reduceres størrelsen på pælene en smule.

Entreprenøren starter på den midlertidige dæmning på Frederikssundssiden og flytter efterfølgende over til den midlertidige dæmning ved Tørslev Hage.

Sådan sættes pælene i Roskilde Fjord

Entreprenøren starter med at bore et stort jernrør ned i havbunden, indtil man når kalken. Når jernrøret er renset for jord- og sandmaterialer, sænkes et net af armeringsjern ned i hullet og til sidst støbes røret ud med beton.

Sådan støber vi pælene

8. sep. 2017 08.34
Hen over efteråret inviterer Vejdirektoratet ”På tur med projektchefen”. Det er en oplagt mulighed for at komme helt tæt på det store byggeri af Kronprinsesse Marys Bro.
Læs mere
5. sep. 2017 11.25
Nu går arbejdet med at støbe de permanente bropæle i gang. Pælene skal sørge for et stabilt fundament til Fjordforbindelsen Frederikssund mange år frem i tiden. Opgaven med pælefundering vil foregå frem til forsommeren 2018. Det store grej er fundet frem i form af en overdimensioneret boremaskine, masser af...
Læs mere
14. aug. 2017 07.13
Fra midten af august begynder arkæologerne at undersøge det område, hvor det kommende tilslutningsanlæg ved Frederikssundsvej skal ligge.
Læs mere
9. aug. 2017 13.18
I dag støber vores entreprenør fundamenterne til den bro, der skal føre Tørslevvej over den kommende motortrafikvej. Broen ved Tørslevvej er et af to bygværker på Tørslev Hage, der skal laves i år. Dagens støbning er startskuddet på byggeriet af selve broen. Vi forventer, at broen ved Tørslevvej står færdig omkring juletid. Den anden bro, der skal bygges i umiddelbar nærhed er broen ved Gl. Færgegårdsvej. Det arbejde går i gang i efteråret og forventes afsluttet i sommeren 2018.
Læs mere
8. aug. 2017 11.01
Vejdirektoratets entreprenør asfalterer i denne uge Marbækvej.
Læs mere
1. aug. 2017 08.18
I august undersøger vi jordbunds- og grundvandsforholdene, der hvor det kommende tilslutningsanlæg ved Frederikssundsvej er planlagt.
Læs mere
24. jul. 2017 09.03
Selvom det meste af Danmark er på sommerferie, arbejdes der på livet løs på byggepladsen. Det gælder om at nå så meget som muligt, inden vinteren kommer, og det bliver vanskeligere at udføre visse opgaver.
Læs mere
13. jul. 2017 06.12
Det er ikke kun på byggepladsen, at arbejdet skrider fremad. Vi er også ved at udarbejde udbudsmaterialet der skal danne grundlag for den kommende kontrakt om betalingsanlægget.
Læs mere
4. jul. 2017 11.43
Svanevænget bliver indgangen til sommerhusene på Tørslev Hage Vores entreprenør er færdig med at lægge asfalt på den vestlige del af Gammel Færgegårdsvej og forlængelsen af Svanevænget. Så fra i morgen vil adgangen til sommerhusområdet foregå via Svanevænget. Skal man syd for Gammel Færgegårdsvej, sker det via Svanestien. Når trafikken er flyttet, går entreprenøren umiddelbart derefter i gang med at grave ud til den nye bro, som i fremtiden skal føre Gammel Færgegårdsvej over den kommende motortrafikvej.
Læs mere
23. jun. 2017 08.51
Vi passer på den beskyttede natur og dyrene i områderne, som grænser op til anlægsarealerne. Det overdrev og eng, der er specielt på Tørslev Hage, passer vi på blandt andet ved, at vi sætter hegn op. Der sættes permanente hegn op mellem naturen og anlægsområderne, der hvor vi skal arbejde i lang tid og mindre markeringshegn...
Læs mere