5/9 2017

Der skal sættes 52 pæle i Roskilde Fjord

Nu går arbejdet med at støbe de permanente bropæle i gang. Pælene skal sørge for et stabilt fundament til Fjordforbindelsen Frederikssund mange år frem i tiden. Opgaven med pælefundering vil foregå frem til forsommeren 2018.

Det store grej er fundet frem i form af en overdimensioneret boremaskine, masser af armeringsjern og der er faste aftaler om levering af tonsvis af beton.

”Det er en meget vigtig opgave, der nu går i gang på selve brobyggeriet, og den er ikke helt nem. Havbunden og undergrunden på Roskilde Fjord byder ikke på de mest optimale jordbundsforhold til brobygning,” siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet og fortsætter:

”Jordbundsforholdene gør, at bropælene skal meget langt ned i undergrunden før vi rammer kalken. Nogle steder over 40 meter.”

Broen skal bygges på i alt 16 bropiller, hvoraf de 13 står i fjorden. Det er de 13 piller i vandet, der skal have pælefundering i forskellig dybde. Alle 13 pælefunderede piller får 4 pæle. Det er rigtig mange pæle, der skal bores ud til og støbes i Roskilde Fjord – 52 i alt.

De maksimale dimensioner på pælene vil være 2 meter i diameter og omkring de 47 meter i længden. Tættere på land reduceres størrelsen på pælene en smule.

Entreprenøren starter på den midlertidige dæmning på Frederikssundssiden og flytter efterfølgende over til den midlertidige dæmning ved Tørslev Hage.

Sådan sættes pælene i Roskilde Fjord

Entreprenøren starter med at bore et stort jernrør ned i havbunden, indtil man når kalken. Når jernrøret er renset for jord- og sandmaterialer, sænkes et net af armeringsjern ned i hullet og til sidst støbes røret ud med beton.

Sådan støber vi pælene

22. dec. 2016 15.46
Den nye fjordforbindelse er blot det seneste kapitel i en lang historie om at bygge bro – både bogstaveligt og i overført betydning mellem Hornsherred og resten af kommunen. Fra tidernes morgen har områdets beboere skabt forbindelser over fjorden, så samhandel og samarbejde uhindret kunne sikre fremgang for egnen. Før det var muligt at køre over fjorden, var der travlt ved den daværende færgeoverfart.
Læs mere
16. dec. 2016 16.22
Den nye fjordforbindelse er blot det seneste kapitel i en lang historie om at bygge bro – både bogstaveligt og i overført betydning mellem Hornsherred og resten af kommunen. Fra tidernes morgen har områdets beboere skabt forbindelser over fjorden, så samhandel og samarbejde uhindret kunne sikre fremgang for egnen. Det hele startede med vikingerne.
Læs mere
15. dec. 2016 12.07
Tirsdag den 13. december åbnede vi dørene til et informationscenter om den kommende fjordforbindelse i Skibby. Omkring 100 gæster valgte at kigge forbi for at se den 300 m2 stor udstilling om den kommende bro.
Læs mere
1. dec. 2016 08.38
Tirsdag den 13. december kl. 14.00 slår vi dørene op for Informationscenter Fjordforbindelsen Frederikssund i Bymidten 10 i Skibby.
Læs mere
28. nov. 2016 10.20
Entreprenøren er i fuld gang med de supplerende geotekniske undersøgelser af undergrunden på fjorden. Undersøgelserne skal give eksakt viden om fjordbundens beskaffenhed og dens bæreevne. Alt sammen vigtig information til detailprojektering af den kommende bro.
Læs mere
2. nov. 2016 09.46
I næste uge går vores entreprenør i gang med de supplerende geotekniske undersøgelser af undergrunden på fjorden. Undersøgelserne skal give eksakt viden om fjordbundens beskaffenhed og dens bæreevne. Alt sammen vigtig information til detailprojektering af den kommende bro.
Læs mere
31. okt. 2016 14.20
I dag har vores entreprenør afleveret en færdig adgangsvej mellem Frederikssundsvej og Marbækvej.
Læs mere
13. okt. 2016 15.31
Det er et stort projekt, at bygge en bro som Kronprinsesse Marys Bro - det kræver alt fra undersøgelser og udgravninger til arkæologi og asfalt. Få et hurtigt overblik over den spændende proces, der startede i 2007 og slutter i 2019.
Læs mere
11. okt. 2016 16.06
Når der bygges nye veje, er udgravningsarbejdet næsten altid med til at afsløre en masse nyt om Danmarks fortid. Udgravningerne ved den nye fjordforbindelse er ingen undtagelse.
Læs mere
3. okt. 2016 12.36
Vejdirektoratet har i dag indgået kontrakt med et europæisk joint venture om milliardopgaven med at bygge en ny højbro og motortrafikvej over Roskilde Fjord syd for Frederikssund.
Læs mere