3/10 2016

Kontrakten på højbroen over Roskilde Fjord er i hus


Kontraktunderskrivelsen er kulminationen på flere års arbejde med planlægningen af den kommende fjordforbindelse og starten på en ny og spændende etape af projektet. Joint venturet består af Rizzani de Eccher (Italien), Besix (Belgien) og Acciona Infraestructuras (Spanien), som alle er store og yderst erfarne entreprenørvirksomheder med bred international erfaring.

"Med dagens underskrifter af totalentreprisen er den nye bro godt på vej og det efter mange års ventetid. Det er til stor glæde for bestyrelsen for Fjordforbindelsen Frederikssund SOV og de mange nuværende og fremtidige interessenter og brugere af broen,” siger Leif Tullberg, bestyrelsesformand i Fjordforbindelsen Frederikssund.

Joint venturet har stor erfaring med totalentrepriser - herunder projektering og anlæg af betonbroer, vejbroer over vand, vejanlæg samt anlægsarbejder i Natura 2000 områder, som er særligt følsomme naturområder. Joint venturet har en række relevante projekter i sin samlede opgaveportefølje, som minder om den opgave, de står foran.


”Det er en stor dag på projektet og for Vejdirektoratet. Med underskrivelsen af totalentreprisen når vi endnu et delmål. Det vindende joint venture leverede det bedste bud både ud fra kvalitet og pris. Jeg ser frem til vores daglige samarbejde frem til broen står færdig til glæde for alle i regionen,” siger projektchef Henrik Vincentsen.

”Samtidig er det godt at se, at selvom joint venture-parterne alle er udenlandske, kommer der alligevel et væsentligt dansk aftryk på opgaven, idet joint venturet har valgt flere danske underleverandører. De har SWECO som rådgiver på bl.a. miljø og geoteknik og MJ Eriksson som underentreprenør på jord- og afvandingsarbejder,” siger Henrik Vincentsen.

I forbindelsen med underskrivelsen af kontrakten fortalte Riccardo de Eccher, direktør i Rizzani de Eccher og repræsentant for joint venturet, at de glæder sig til opgaven og allerede har igangsat mobiliseringen af holdet, der skal gennemføre opgaven. På nuværende tidspunkt lader det til, at de første aktiviteter med landmåling og geotekniske undersøgelser vil blive påbegyndt inden jul, men en egentlig etablering af byggeplads først vil foregå i starten af 2017.


Fakta om projektet

Den kommende bro over Roskilde Fjord er en del af projektet med at anlægge en ny fjordforbindelse, som forbinder Frederikssund og Hornsherred. Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund. Og omkring 1,4 kilometer vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.

Det forventes, at broen åbner for trafik i 2019.

Den samlede pris på projektet er omkring 2 mia. kr.

Fakta om joint venture

Rizzani de Eccher s.p.a er en italiensk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Firmaet ejer flere firmaer, der er specialiseret i at bygge udstyr til at bygge konstruktioner med. Virksomheden blev grundlagt i 1831 og er fortsat familieejet.

N.V. Besix S.A. er en belgisk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger. Virksomheden blev grundlagt i 1909 og er placeret i Bruxelles og opererer primært i Europa, Nord- og Centralafrika, Mellemøsten, Centralasien samt Australien.

Acciona Infraestructuras S.A. er en spansk entreprenørvirksomhed af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Virksomheden er kendt for sin store fokus på R&D (Research and Development). Virksomheden blev grundlagt i 1997 efter fusionen af MZOV og Cubiertas y Tejados. ACCIONA Infraestructuras S.A. er et datterselskab af Acciona S.A.

Fakta om Fjordforbindelsen Frederikssund SOV

SOV står for Selvstændig Offentlig Virksomhed.

Fjordforbindelsen Frederikssund SOV's formål er etablering af en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, og et betalingsanlæg. Endvidere skal Fjordforbindelsen Frederikssund SOV optage lån til finansiering af projektet og har i forlængelse heraf desuden til formål at opkræve betaling for passage af biler til brug for tilbagebetaling af lånet, samt at etablere, drive og vedligeholde et betalingsanlæg.

Fototekst: De underskrivende parter Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet; Jens Holmboe, vejdirektør, Vejdirektoratet; Riccardo de Eccher, direktør i Rizzani de Eccher; Purificacion Torreblanca García, Roads, Bridges & Special Structures Unit Director i Acciona Intraestructuras og Jean Polet, General Manager Europe i Besix.

4. jul. 2017 11.43
Svanevænget bliver indgangen til sommerhusene på Tørslev Hage Vores entreprenør er færdig med at lægge asfalt på den vestlige del af Gammel Færgegårdsvej og forlængelsen af Svanevænget. Så fra i morgen vil adgangen til sommerhusområdet foregå via Svanevænget. Skal man syd for Gammel Færgegårdsvej, sker det via Svanestien. Når trafikken er flyttet, går entreprenøren umiddelbart derefter i gang med at grave ud til den nye bro, som i fremtiden skal føre Gammel Færgegårdsvej over den kommende motortrafikvej.
Læs mere
23. jun. 2017 08.51
Vi passer på den beskyttede natur og dyrene i områderne, som grænser op til anlægsarealerne. Det overdrev og eng, der er specielt på Tørslev Hage, passer vi på blandt andet ved, at vi sætter hegn op. Der sættes permanente hegn op mellem naturen og anlægsområderne, der hvor vi skal arbejde i lang tid og mindre markeringshegn...
Læs mere
22. jun. 2017 07.00
Et godt fundament er alfa og omega, når vi bygger en bro. Derfor går entreprenøren nu i gang med at teste bæreevnen af de pæle, der skal bære den nye bro over Roskilde Fjord mange år frem i tiden.
Læs mere
21. jun. 2017 13.55
Vejdirektoratets entreprenør er i gang med færdiggørelse af Svanevænget, Svanestien, Kystvej og Kysttoften. Der er derfor arbejde i gang med fjernelse af gammelt asfalt og udlægning af ny asfalt. Arbejdet kan medføre trafikale og støjmæssige gener og bliver udført indenfor almindelig arbejdstid. Forventet arbejdsperiode:
Læs mere
20. jun. 2017 06.46
25 mænd og kvinder svømmede lørdag fra Tørslev Hage til byggepladsen i Marbæk for at markere, at entreprenørens folk nu rykker ind kontorlokalerne på byggepladsen. Det var entreprenørselskabet RBAI JV I/S, der havde inviteret egne medarbejdere og ansatte fra blandt andet Vejdirektoratet, Frederikssund Kommune, Frederikssund Erhverv og 3F til at deltage i en open water svømmekonkurrence på strækningen. Også elitesvømmere fra svømmeklubberne i Frederikssund, Holbæk og Hovedstaden stillede op. 17-årige Mikkel Henriksen fra Holbæk Svømmeklub var første mand i mål efter cirka ti minutter.
Læs mere
14. jun. 2017 09.45
På begge sider af Roskilde Fjord er dæmningerne nu tydelige. På Frederikssundsiden varer det ikke længe før entreprenøren er helt færdig med den midlertidige dæmning, mens de ved Tørslev Hage fortsat sætter spuns. Dæmningerne er bygget op af sand mellem spunsvægge, som holder sammen på dæmningen. Det er fra disse dæmninger, entreprenøren snart vil lave pælefundering af broen tættest på land. Arbejdet med pælefundering på Frederikssundsiden går i gang senere i juni måned.
Læs mere
6. jun. 2017 12.13
Vores entreprenør har lavet en fin film om Fjordforbindelsen Frederikssund. Filmen giver et godt indblik i projektet og dets omfang, og...
Læs mere
23. maj 2017 11.12
Vejdirektoratets entreprenør er i gang med at sætte hegn op omkring arbejdsarealet langs Gammel Færgegårdsvej på Tørslev Hage. På den måde afskærmes sommerhusområdet fra byggepladsen og langt størstedelen af arbejdskørslen holdes indenfor byggepladsen og traceet af den kommende motortrafikvej.
Læs mere
19. maj 2017 12.51
I næste uge går vores entreprenør i gang med arbejdet med at etablere en midlertidig dæmning ud i Roskilde Fjord fra Hornsherredsiden. Ligesom på Frederikssundsiden er det fra den dæmning, entreprenøren skal lave pælefundering og støbe fundamenter til broen tættest på land. Løsningen med dæmninger er valgt fordi Roskilde Fjord i de områder tættest på kysterne er så lavvandet, at man ikke kan få en pram ind mod kysterne, men for dyb til at køre det udstyr i fjorden, som skal bruges til at etablere pæle og fundamenter til broen. Etableringen af dæmninger forventer vi pågår i cirka 2½ måned.
Læs mere
15. maj 2017 09.15
Læs mere