3/10 2016

Kontrakten på højbroen over Roskilde Fjord er i hus


Kontraktunderskrivelsen er kulminationen på flere års arbejde med planlægningen af den kommende fjordforbindelse og starten på en ny og spændende etape af projektet. Joint venturet består af Rizzani de Eccher (Italien), Besix (Belgien) og Acciona Infraestructuras (Spanien), som alle er store og yderst erfarne entreprenørvirksomheder med bred international erfaring.

"Med dagens underskrifter af totalentreprisen er den nye bro godt på vej og det efter mange års ventetid. Det er til stor glæde for bestyrelsen for Fjordforbindelsen Frederikssund SOV og de mange nuværende og fremtidige interessenter og brugere af broen,” siger Leif Tullberg, bestyrelsesformand i Fjordforbindelsen Frederikssund.

Joint venturet har stor erfaring med totalentrepriser - herunder projektering og anlæg af betonbroer, vejbroer over vand, vejanlæg samt anlægsarbejder i Natura 2000 områder, som er særligt følsomme naturområder. Joint venturet har en række relevante projekter i sin samlede opgaveportefølje, som minder om den opgave, de står foran.


”Det er en stor dag på projektet og for Vejdirektoratet. Med underskrivelsen af totalentreprisen når vi endnu et delmål. Det vindende joint venture leverede det bedste bud både ud fra kvalitet og pris. Jeg ser frem til vores daglige samarbejde frem til broen står færdig til glæde for alle i regionen,” siger projektchef Henrik Vincentsen.

”Samtidig er det godt at se, at selvom joint venture-parterne alle er udenlandske, kommer der alligevel et væsentligt dansk aftryk på opgaven, idet joint venturet har valgt flere danske underleverandører. De har SWECO som rådgiver på bl.a. miljø og geoteknik og MJ Eriksson som underentreprenør på jord- og afvandingsarbejder,” siger Henrik Vincentsen.

I forbindelsen med underskrivelsen af kontrakten fortalte Riccardo de Eccher, direktør i Rizzani de Eccher og repræsentant for joint venturet, at de glæder sig til opgaven og allerede har igangsat mobiliseringen af holdet, der skal gennemføre opgaven. På nuværende tidspunkt lader det til, at de første aktiviteter med landmåling og geotekniske undersøgelser vil blive påbegyndt inden jul, men en egentlig etablering af byggeplads først vil foregå i starten af 2017.


Fakta om projektet

Den kommende bro over Roskilde Fjord er en del af projektet med at anlægge en ny fjordforbindelse, som forbinder Frederikssund og Hornsherred. Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund. Og omkring 1,4 kilometer vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.

Det forventes, at broen åbner for trafik i 2019.

Den samlede pris på projektet er omkring 2 mia. kr.

Fakta om joint venture

Rizzani de Eccher s.p.a er en italiensk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Firmaet ejer flere firmaer, der er specialiseret i at bygge udstyr til at bygge konstruktioner med. Virksomheden blev grundlagt i 1831 og er fortsat familieejet.

N.V. Besix S.A. er en belgisk entreprenørvirksomhed, som beskæftiger sig med anlæg af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger. Virksomheden blev grundlagt i 1909 og er placeret i Bruxelles og opererer primært i Europa, Nord- og Centralafrika, Mellemøsten, Centralasien samt Australien.

Acciona Infraestructuras S.A. er en spansk entreprenørvirksomhed af broer, tunneler, veje, jernbaner samt større bygninger over hele verdenen. Virksomheden er kendt for sin store fokus på R&D (Research and Development). Virksomheden blev grundlagt i 1997 efter fusionen af MZOV og Cubiertas y Tejados. ACCIONA Infraestructuras S.A. er et datterselskab af Acciona S.A.

Fakta om Fjordforbindelsen Frederikssund SOV

SOV står for Selvstændig Offentlig Virksomhed.

Fjordforbindelsen Frederikssund SOV's formål er etablering af en ny fjordforbindelse ved Frederikssund, og et betalingsanlæg. Endvidere skal Fjordforbindelsen Frederikssund SOV optage lån til finansiering af projektet og har i forlængelse heraf desuden til formål at opkræve betaling for passage af biler til brug for tilbagebetaling af lånet, samt at etablere, drive og vedligeholde et betalingsanlæg.

Fototekst: De underskrivende parter Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet; Jens Holmboe, vejdirektør, Vejdirektoratet; Riccardo de Eccher, direktør i Rizzani de Eccher; Purificacion Torreblanca García, Roads, Bridges & Special Structures Unit Director i Acciona Intraestructuras og Jean Polet, General Manager Europe i Besix.

1. okt. 2016 13.16
Det er ikke så tit der gennemføres arkæologiske undersøgelser til vands, men der, hvor højbroen skal bygges, har Vikingeskibsmuseet fra Roskilde gennemført såkaldte marinarkæologiske undersøgelser i Roskilde Fjord i 2014 og 2015.
Læs mere
13. sep. 2016 15.56
Det kræver planlægning, tålmodighed og forsigtige fingre, når arkæologerne endevender jorden under den kommende fjordforbindelse.
Læs mere
9. sep. 2016 05.27
Fem Joint Ventures blev kvalificeret, fire bød på opgaven, og nu har Vejdirektoratet fundet det Joint Venture, som tilbydes opgaven med at bygge den nye bro mellem Frederikssund og Hornsherred.
Læs mere
24. apr. 2016 05.24
Mandag den 25. april satte selskabet Fjordforbindelsen Frederiksund, officielt arbejdet med en motortrafikvej og en ny bro over Roskilde Fjord i gang.
Læs mere
1. dec. 2015 10.12
At broen bliver døbt Kronprinsesse Marys Bro er ingen tilfældighed. Borgerne i Frederikssund og omegn har nemlig selv været med til at navngive den kommende bro over Roskilde Fjord.
Læs mere