1/12 2015

Sådan fik broen sit navn


At broen bliver døbt Kronprinsesse Marys Bro er ingen tilfældighed. Borgerne i Frederikssund og omegn har nemlig selv været med til at navngive den kommende bro over Roskilde Fjord.


Tilbage i marts 2015 udskrev daværende transportminister Magnus Heunicke en navnekonkurrence, hvor alle kunne komme med deres bud på, hvad den kommende bro skulle hedde. I samarbejde med Frederiksborg Amts Avis sendte Vejdirektoratet en navnestafet rundt til virksomheder, skoler og foreninger i lokalområdet.

447 borgere deltog i navnekonkurrencen, der kom 212 unikke forslag til et navn, og forslaget om at navngive broen efter Kronprinsesse Mary kom fra 43 borgere. Navnet blev offentliggjort på et pressemøde i november 2015 af nuværende transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt.

En særlig fremgangsmåde

Der går lang tid mellem, at broer skal navngives. Faktisk skal vi tilbage til 2000 for at finde den sidste danske bro, der blev navngivet. Dengang var det Øresundsbroen. Selvom det ikke er så tit, at der bliver navngivet broer, har man alligevel en bestemt fremgangsmåde. I Danmark navngives broer normalt ud fra to principper.

Enten får broen navn ud fra den geografiske placering – det kan være efter sund, bælt, fjord, dal eller andet, de passerer hen over. Det princip er blevet brugt i forbindelse med Alssund, Vildsund, Vejle Fjord broen, Langelandsbroen og sidst med Øresundsbroen.


Alternativt får bro navn efter en kongelig. For eksempel Frederikssunds egen Kronprins Frederiks Bro, Dronning Alexandrines Bro eller nu Kronprinsesse Marys Bro. Sidste gang dette princip blev brugt er tilbage i 1963, da broen over Guldborgsund blev navngivet Kong Frederik IX’s Bro.

15. sep. 2017 10.04
27 kollegaer fra det norske Vegvesen besøgte i går Fjordforbindelsen Frederikssund for at få inspiration om håndtering af støj og naboer i byggefasen.
Læs mere
12. sep. 2017 06.32
"Sammen lagde vi et pres på Christiansborg," siger Ole Find Jensen om processen op til den nye fjordforbindelse.
Læs mere
8. sep. 2017 08.34
Hen over efteråret inviterer Vejdirektoratet ”På tur med projektchefen”. Det er en oplagt mulighed for at komme helt tæt på det store byggeri af Kronprinsesse Marys Bro.
Læs mere
5. sep. 2017 11.25
Nu går arbejdet med at støbe de permanente bropæle i gang. Pælene skal sørge for et stabilt fundament til Fjordforbindelsen Frederikssund mange år frem i tiden. Opgaven med pælefundering vil foregå frem til forsommeren 2018. Det store grej er fundet frem i form af en overdimensioneret boremaskine, masser af...
Læs mere
14. aug. 2017 07.13
Fra midten af august begynder arkæologerne at undersøge det område, hvor det kommende tilslutningsanlæg ved Frederikssundsvej skal ligge.
Læs mere
9. aug. 2017 13.18
I dag støber vores entreprenør fundamenterne til den bro, der skal føre Tørslevvej over den kommende motortrafikvej. Broen ved Tørslevvej er et af to bygværker på Tørslev Hage, der skal laves i år. Dagens støbning er startskuddet på byggeriet af selve broen. Vi forventer, at broen ved Tørslevvej står færdig omkring juletid. Den anden bro, der skal bygges i umiddelbar nærhed er broen ved Gl. Færgegårdsvej. Det arbejde går i gang i efteråret og forventes afsluttet i sommeren 2018.
Læs mere
8. aug. 2017 11.01
Vejdirektoratets entreprenør asfalterer i denne uge Marbækvej.
Læs mere
1. aug. 2017 08.18
I august undersøger vi jordbunds- og grundvandsforholdene, der hvor det kommende tilslutningsanlæg ved Frederikssundsvej er planlagt.
Læs mere
24. jul. 2017 09.03
Selvom det meste af Danmark er på sommerferie, arbejdes der på livet løs på byggepladsen. Det gælder om at nå så meget som muligt, inden vinteren kommer, og det bliver vanskeligere at udføre visse opgaver.
Læs mere
13. jul. 2017 06.12
Det er ikke kun på byggepladsen, at arbejdet skrider fremad. Vi er også ved at udarbejde udbudsmaterialet der skal danne grundlag for den kommende kontrakt om betalingsanlægget.
Læs mere