1/5 2017

Snart går startskuddet på selve brobyggeriet på Fjordforbindelsen Frederikssund

I begyndelsen af maj går Vejdirektoratets entreprenør i gang med at bygge en midlertidig dæmning ud i Roskilde Fjord. Det er fra den dæmning, entreprenøren skal lave pælefundering og støbe fundamenter til broen tættest på land. Dermed går startskuddet på anlægsarbejdet med selve broen over Roskilde Fjord.

Nu går Vejdirektoratets entreprenør i gang med at bygge broen over Roskilde Fjord. Første etape er her at bygge dæmninger på begge sider af fjorden. Entreprenøren har valgt en løsning med at bygge dæmninger ud i Roskilde Fjord i de områder tættest på kysterne, hvor der er så lavvandet, at man ikke kan få en pram ind mod kysterne, men for dybt til at køre det udstyr i fjorden, som skal bruges til at etablere pæle og fundamenter
til broen.

I første omgang starter de på Frederikssundsiden og arbejdet med at bygge dæmningen går i gang i starten af maj. Første trin er at sætte spuns i fjorden, hvorefter dæmningen opbygges med grus. Vejdirektoratets entreprenør forventer, at dæmningen kan etableres på to måneder.

”Nu tager vi så småt hul på den virkelig spændende del af projektet - nemlig brobygningen - vi glæder os til at komme i gang med denne del af projektet,” siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet og fortsætter:

”Vores entreprenør er for alvor kommet i gang og aktivitetsniveauet på begge sider af fjorden bliver højere uge for uge”.

Med et mylder at gravemaskiner, dumpere og andre store køretøjer er Vejdirektoratets entreprenør i fuld gang og det på mange fronter. På østsiden syd for Frederikssund bliver der etableret byggeplads, hvor entreprenøren blandt andet har bygget en 6 meter høj midlertidig støjvold, der skal mindske anlægsstøjen for naboerne i den sydlige del af Frederikssund. Der ud over er der fokus på at forlænge adgangsvejen mellem Frederikssundsvej og Marbækvej helt ned til byggepladsen. Ligeledes forbereder entreprenøren en forlægning af trafikken på Marbækvej for at gøre plads til etablering af rundkørsler og en bro på Marbækvej.

På Hornsherredsiden er det også jordarbejderne, der fylder og konturen af en vej gennem landskabet tegner sig så småt. Her forbereder entreprenøren også omlægninger af trafikken på både Tørslevvej og Gl. Færgegårdsvej, så de i nær fremtid kan gå i gang med etablering af broer over den kommende motortrafikvej.

Følg projektet på fjordforbindelsen.dk eller i vores informationscentre.

Yderligere oplysninger:

Projektchef Henrik Vincentsen, Vejdirektoratet, tlf.: 7244 3703

Kommunikationskonsulent Anne-Mette Nyhuus, Vejdirektoratet, tlf.: 7244 3078

13. jul. 2017 06.12
Det er ikke kun på byggepladsen, at arbejdet skrider fremad. Vi er også ved at udarbejde udbudsmaterialet der skal danne grundlag for den kommende kontrakt om betalingsanlægget.
Læs mere
4. jul. 2017 11.43
Svanevænget bliver indgangen til sommerhusene på Tørslev Hage Vores entreprenør er færdig med at lægge asfalt på den vestlige del af Gammel Færgegårdsvej og forlængelsen af Svanevænget. Så fra i morgen vil adgangen til sommerhusområdet foregå via Svanevænget. Skal man syd for Gammel Færgegårdsvej, sker det via Svanestien. Når trafikken er flyttet, går entreprenøren umiddelbart derefter i gang med at grave ud til den nye bro, som i fremtiden skal føre Gammel Færgegårdsvej over den kommende motortrafikvej.
Læs mere
23. jun. 2017 08.51
Vi passer på den beskyttede natur og dyrene i områderne, som grænser op til anlægsarealerne. Det overdrev og eng, der er specielt på Tørslev Hage, passer vi på blandt andet ved, at vi sætter hegn op. Der sættes permanente hegn op mellem naturen og anlægsområderne, der hvor vi skal arbejde i lang tid og mindre markeringshegn...
Læs mere
22. jun. 2017 07.00
Et godt fundament er alfa og omega, når vi bygger en bro. Derfor går entreprenøren nu i gang med at teste bæreevnen af de pæle, der skal bære den nye bro over Roskilde Fjord mange år frem i tiden.
Læs mere
21. jun. 2017 13.55
Vejdirektoratets entreprenør er i gang med færdiggørelse af Svanevænget, Svanestien, Kystvej og Kysttoften. Der er derfor arbejde i gang med fjernelse af gammelt asfalt og udlægning af ny asfalt. Arbejdet kan medføre trafikale og støjmæssige gener og bliver udført indenfor almindelig arbejdstid. Forventet arbejdsperiode:
Læs mere
20. jun. 2017 06.46
25 mænd og kvinder svømmede lørdag fra Tørslev Hage til byggepladsen i Marbæk for at markere, at entreprenørens folk nu rykker ind kontorlokalerne på byggepladsen. Det var entreprenørselskabet RBAI JV I/S, der havde inviteret egne medarbejdere og ansatte fra blandt andet Vejdirektoratet, Frederikssund Kommune, Frederikssund Erhverv og 3F til at deltage i en open water svømmekonkurrence på strækningen. Også elitesvømmere fra svømmeklubberne i Frederikssund, Holbæk og Hovedstaden stillede op. 17-årige Mikkel Henriksen fra Holbæk Svømmeklub var første mand i mål efter cirka ti minutter.
Læs mere
14. jun. 2017 09.45
På begge sider af Roskilde Fjord er dæmningerne nu tydelige. På Frederikssundsiden varer det ikke længe før entreprenøren er helt færdig med den midlertidige dæmning, mens de ved Tørslev Hage fortsat sætter spuns. Dæmningerne er bygget op af sand mellem spunsvægge, som holder sammen på dæmningen. Det er fra disse dæmninger, entreprenøren snart vil lave pælefundering af broen tættest på land. Arbejdet med pælefundering på Frederikssundsiden går i gang senere i juni måned.
Læs mere
6. jun. 2017 12.13
Vores entreprenør har lavet en fin film om Fjordforbindelsen Frederikssund. Filmen giver et godt indblik i projektet og dets omfang, og...
Læs mere
23. maj 2017 11.12
Vejdirektoratets entreprenør er i gang med at sætte hegn op omkring arbejdsarealet langs Gammel Færgegårdsvej på Tørslev Hage. På den måde afskærmes sommerhusområdet fra byggepladsen og langt størstedelen af arbejdskørslen holdes indenfor byggepladsen og traceet af den kommende motortrafikvej.
Læs mere
19. maj 2017 12.51
I næste uge går vores entreprenør i gang med arbejdet med at etablere en midlertidig dæmning ud i Roskilde Fjord fra Hornsherredsiden. Ligesom på Frederikssundsiden er det fra den dæmning, entreprenøren skal lave pælefundering og støbe fundamenter til broen tættest på land. Løsningen med dæmninger er valgt fordi Roskilde Fjord i de områder tættest på kysterne er så lavvandet, at man ikke kan få en pram ind mod kysterne, men for dyb til at køre det udstyr i fjorden, som skal bruges til at etablere pæle og fundamenter til broen. Etableringen af dæmninger forventer vi pågår i cirka 2½ måned.
Læs mere