13/7 2017

Vi undersøger muligheder for betalingsanlægget

Det er ikke kun på byggepladsen, at arbejdet skrider fremad. Vi er også ved at udarbejde det udbudsmateriale, der skal danne grundlag for den kommende kontrakt om betalingsanlægget.

For at sikre det bedste beslutningsgrundlag for Fjordforbindelsen Frederikssund er vi i gang med en dialogrunde med virksomheder, der kunne være interesseret i at byde på Danmarks første ubemandede betalingsanlæg. Markedsundersøgelsen skal samtidig medvirke til at sikre, at betalingsanlægget udbydes på den mest hensigtsmæssige måde, så der opnås et omkostningseffektivt anlæg.

”Markedsundersøgelsen skal hjælpe os til at sikre et effektivt, brugervenligt og sikkert betalingsanlæg til glæde for alle,” siger formand for Fjordforbindelsen Frederikssund Leif Tullberg.

Da betalingsanlægget bliver ubemandet, betyder det, at der ikke bliver bomme, som det kendes fra for eksempel Storebælt og Øresundsbroen. En del af markedsundersøgelsen omfatter derfor at undersøge mulige betalingsmetoder – herunder, hvordan man på den bedste mulige måde sikrer, at trafikanterne betaler for deres overfarter.

Fakta om processen

  • Vi udsendte den 14. juni 2017 et baggrundsdokument og et dialogoplæg til over 30 virksomheder, som kunne være interesserede i at byde på udbuddet af kontrakten om betalingsanlægget. De interesserede fik en frist på tre uger til at svare på dialogoplægget.
  • Fristen udløb den 5. juli 2017, hvor i alt 11 virksomheder vendte tilbage med svar. Virksomhederne kommer fra Danmark, Norge, Sverige, Østrig, Frankrig, Spanien, Italien, Portugal og Israel.
  • Vi gennemgår nu svarene og forventer at gennemføre endnu en markedshøring i september eller oktober. Vi forventer at udsende udbudsmaterialet i november 2017.
02.11.2016
I næste uge går vores entreprenør i gang med de supplerende geotekniske undersøgelser af undergrunden på fjorden. Undersøgelserne skal give eksakt viden om fjordbundens beskaffenhed og dens bæreevne. Alt sammen vigtig information til detailprojektering af den kommende bro.
Se mere
31.10.2016
I dag har vores entreprenør afleveret en færdig adgangsvej mellem Frederikssundsvej og Marbækvej.
Se mere
13.10.2016
Det er et stort projekt, at bygge en bro som Kronprinsesse Marys Bro - det kræver alt fra undersøgelser og udgravninger til arkæologi og asfalt. Få et hurtigt overblik over den spændende proces, der startede i 2007 og slutter i 2019.
Se mere
11.10.2016
Når der bygges nye veje, er udgravningsarbejdet næsten altid med til at afsløre en masse nyt om Danmarks fortid. Udgravningerne ved den nye fjordforbindelse er ingen undtagelse.
Se mere
03.10.2016
Vejdirektoratet har i dag indgået kontrakt med et europæisk joint venture om milliardopgaven med at bygge en ny højbro og motortrafikvej over Roskilde Fjord syd for Frederikssund.
Se mere
01.10.2016
Det er ikke så tit der gennemføres arkæologiske undersøgelser til vands, men der, hvor højbroen skal bygges, har Vikingeskibsmuseet fra Roskilde gennemført såkaldte marinarkæologiske undersøgelser i Roskilde Fjord i 2014 og 2015.
Se mere
13.09.2016
Det kræver planlægning, tålmodighed og forsigtige fingre, når arkæologerne endevender jorden under den kommende fjordforbindelse.
Se mere
09.09.2016
Fem Joint Ventures blev kvalificeret, fire bød på opgaven, og nu har Vejdirektoratet fundet det Joint Venture, som tilbydes opgaven med at bygge den nye bro mellem Frederikssund og Hornsherred.
Se mere
24.04.2016
Mandag den 25. april satte selskabet Fjordforbindelsen Frederiksund, officielt arbejdet med en motortrafikvej og en ny bro over Roskilde Fjord i gang.
Se mere
01.12.2015
At broen bliver døbt Kronprinsesse Marys Bro er ingen tilfældighed. Borgerne i Frederikssund og omegn har nemlig selv været med til at navngive den kommende bro over Roskilde Fjord.
Se mere