Leverandør til Danmarks første free flow betalingsanlæg er fundet
Det bliver BroBizz Operatør A/S, der skal drive Danmarks første free flow betalingsanlæg. Et betalingsanlæg uden bomme, hvor man ikke skal sænke farten, når man passerer. Anlægget skal etableres ved Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord, der åbner i slutningen af 2019.
BroBizz Operatør A/S er blevet valgt efter, at selskabet Fjordforbindelsen Frederikssund har gennemført et internationalt udbud på opgaven.
”Vi modtog tre stærke tilbud fra nogle yderst kompetente og erfarne leverandører, som alle kunne have leveret et godt betalingsanlæg. Henover sommeren har vi evalueret de indkomne tilbud, og vi endte altså med at pege på BroBizz Operatør A/S, der samlet set afgav det stærkeste tilbud,” siger bestyrelsesformand i Fjordforbindelsen Frederikssund Leif Tullberg.
De tre tilbud kom fra:
- Ascendi O&M S.A. og ASCENDI IGI i konsortium (Portugal)
- BroBizz Operatør A/S (Denmark)
- EFKON GmbH (Østrig)
Før selskabet kan skrive kontrakt med BroBizz Operatør A/S, skal der overstås den såkaldte stand still periode, der altid følger efter offentliggørelsen af tildelingen af en kontrakt på et udbud. Denne periode varer ti kalenderdage.
”Vi vil nu meddele de bydende, hvem vi agter at tildele kontrakten, hvorefter den såkaldte stand still periode starter. Og vi forventer herefter at kunne indgå kontrakten med BroBizz Operatør A/S i starten af september,” siger Leif Tullberg.
Dialogbaseret udbudsproces har givet gode tilbud
Til udbuddet af betalingsanlægget valgte man udbudsformen konkurrencepræget dialog med henblik på at finde de bedste løsninger til Danmarks første free flow betalingsanlæg.
”Ved anvendelse af denne udbudsform kan kontraktgrundlaget optimeres ved at give de bydende mulighed for via dialogmøder at komme med input til udbudsmaterialet og derigennem være med til at sikre, at betalingsanlægget bliver nemt, sikkert og omkostningseffektivt,” siger Leif Tullberg.
Den konkurrenceprægede dialog blev afholdt i foråret 2018 med to dialogrunder for hver af de bydende, som blev prækvalificerede til at byde på opgaven.
Fakta om fjordforbindelsen og betalingsanlægget
Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund og knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.
Projektets samlede budget udgør cirka 2 mia. kr., og den nye fjordforbindelse og betalingsanlægget forventes åbnet ultimo 2019.