Danmarks første free flow betalingsanlæg gøres klar til udbud
Når Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord åbner i 2019, bliver det med et såkaldt free flow betalingsanlæg, altså et betalingsanlæg uden bomme og hvor man ikke behøver at sænke farten, når man passerer. Fjordforbindelsen Frederikssund ønsker input fra markedet til betalingsanlægget inden det endelige udbudsmateriale offentliggøres og inviterer alle potentielle leverandører til informationsmøde om udbudsprocessen.
Kontrakten på det første free flow betalingssystem i Danmark bliver efter planen tildelt i sommeren 2018. Derfor åbner Fjordforbindelsen Frederikssund snart for udbudsprocessen, så den rigtige leverandør kan blive fundet til projektet. Inden det sker, er der fokus på at stille de helt rigtige krav i udbudsmaterialet, og Fjordforbindelsen Frederikssund inviterer til informationsmøde for at fortælle om udbudsprocessen.
Fjordforbindelsen Frederikssund har i løbet af sommeren gennemført den første af to markedshøringer. Som en del af den anden markedshøring afholder Fjordforbindelsen Frederikssund informationsmøde om markedshøringen og den efterfølgende udbudsproces.
”Vi har offentliggjort udkast til udbudsmateriale og de krav, vi tænker at stille, når vi udbyder opgaven med etablering og drift af betalingsanlæg ved Kronprinsesse Marys Bro. Vi vil gerne konsultere markedet og have input til vores krav, så vi sikrer, at vi ikke stiller uhensigtsmæssige krav eller udelukker brugbare løsninger. Derudover vil vi naturligvis gerne sikre os at få de økonomisk mest fordelagtige løsninger,” siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet.
Informationsmødet om projektet og udbudsprocessen afholdes tirsdag den 10.oktober 2017 kl. 11-12.30 på Park Inn Hotel, Engvej 171, 2300 København S tæt ved Københavns Lufthavn. Alle potentielle leverandører er velkomne til at deltage. Det egentlige udbud forventes offentliggjort primo november 2017 og kontrakt forventes indgået i august 2018.
Fakta om fjordforbindelsen og betalingsanlægget
Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund og knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.
Kronprinsesse Marys bro vil blive en betalingsbro. Betalingsanlægget vil være det første free flow betalingsanlæg i Danmark.
Projektets samlede budget udgår cirka 2 mia. kr., og den nye fjordforbindelse og betalingsanlægget forventes åbnet ultimo 2019.